11 luni + FAQ despre emigrarea in Germania si alte curiozitati (partea a doua)

Trecura deja 11 luni de cand m-am mutat in Germania, moment pe care l-am sarbatorit impreuna cu firma de resurse umane care ne-a scos la un film (Skyfall) si apoi la o cina bogata in mancaruri italiene si bauturi nemtesti, toate asezonate cu voie buna. Dupa Sommerfest, acesta a fost Winterfest sau, cum ar veni, petrecerea de Craciun, chiar daca era inca noiembrie. 


Am povestit intr-un articol special cum a fost prima data la cinema aici: cam boring, avand in vedere ca filmele sunt dublate, iar germana mea era la un nivel extrem de incepator ;) Am amanat din nou cursurile de germana (a invins teama soferului incepator, mai ales ca iernile sunt destul de grele aici), insa mi-am dat seama ca, in comparatie cu februarie, germana mea s-a imbunatatit simtitor si am reusit sa inteleg fraze intregi ! Deci exista o speranta :)) Si ma conving de asta de fiecare data cand interactionez cu oamenii de aici: colegele, farmacistul, doamnele de la banca, vanzatoarele etc. Sigur, cand primesc sau scriu mailuri in germana, Google translate si amicii sunt de baza, insa cand trebuie sa vorbesc ma descurc chiar onorabil, macar ca din punct de vedere gramatical sunt cam varza. Dar nu-i nimic, voi incepe si cursurile in primavara si sper ca la finalul lui 2013 sa vorbesc fluent si corect.

Noiembrie a fost luna in care am mai aflat cate ceva despre obiceiurile de aici, de data asta legate de sarbatorile de iarna, anuntate cu mare tam tam prin ziare si pe Facebook. Dupa cum se stie, aici, religia majoritara este catolicismul, asa ca cele mai multe obiceiuri promovate sunt cele legate de aceasta religie. Asa am aflat despre sarbatoarea Adventului (care incepe la 1 decembrie si se incheie pe 24 decembrie), ocazie cu care se impodobesc frumoase coronite de brad si se aprinde, in fiecare saptamana, cate o lumanare. In afara de asta, de la mic la mare, fiecare primeste un calendar cu 24 de usite, in spatele carora se ascunde cate o surpriza. Bomboane de ciocolata, cosmetice, jucarii, doze sau sticle de bere sau de vin - fiecare alege ce doreste, pentru ca producatorii au de toate pentru toti. Fiind primul an aici, am inceput cu niste calendare obisnuite, adica dulci:


Roz pentru mine, albastru pentru el si amandoi deschidem cate o usita in fiecare zi si savuram cate o bomboana de ciocolata, yummmy!! ♥ De sarbatori nu lipsesc vinul fiert (aici numit Gluhwein), biscuitii Spekulatius si Mos Craciun de ciocolata, pe care i-am primit la sfarsitul lunii noiembrie, ca sa incep cum se cuvinte luna decembrie:


Mare lucru nu s-a mai intamplat in noiembrie, asa ca in articolul de azi m-am gandit sa continui cu lista de intrebari care-i aduc aici pe multi dintre cititorii mei. Prima parte o gasiti AICI si vad ca este un articol cu multe vizualizari. Propun deci sa ne amuzam impreuna de curiozitatile unora, dar si sa ofer cateva raspunuri celor care isi doresc sa afle mai multe despre viata si emigrarea in Germania.

meditatii limba germana curs de integrare
Daca n-ati plecat inca din Ro si nu stiti o boaba de germana, va sfatuiesc sa urmati niste cursuri la o scoala de limbi straine sau online. In cazul in care nu aveti pe nimeni in Germania care sa va ajute, este esential sa aveti macar o baza a limbii germane, altfel nu vad cum v-ati putea descurca. Marturisesc ca fara ajutorul neamtului meu, nu stiu cum m-as fi descurcat cu toate actele necesare aici la inceput, pentru ca multi functionari nu vorbesc engleza, chiar daca o inteleg. Nu pentru ca ar fi nationalisti, ci pentru ca... le este rusine sa nu faca greseli!

mi-am facut un second hand in Bucuresti si imi merge bine
Well done si keep up the good work, zic! :))

nemti reci
Asta este una dintre ideile preconcepute propagate aiurea, zic eu. Generalizarile sunt stupide si incorecte, iar la mine pe blog n-o sa gasiti asa ceva, sau macar imi dau silinta. Nu stiu de ce si cine poate cataloga o natie intreaga ca fiind intr-un fel, cand oamenii, din fericire, sunt atat de diferiti! Mie imi plac nemtii sau, ma rog, cei pe care i-am cunoscut cat de cat si nu cred ca am intalnit macar unul care sa fie rece, indiferent sau dezinteresat. Cred ca au foarte mult bun simt, ca respecta viata si alegerile celor din jur, ca nu sunt intruzivi si indiscreti si poate de aceea unii ii considera reci. Ei bine, mie mi se pare stupida o astfel de interpretare! Majoritatea sunt oameni civilizati si de incredere, si iata cateva exemple pe care in Romania, de exemplu, nu le veti intalni: aproape zilnic primesc pachete care sunt preluate de vecinii mei si uneori mi le aduc personal, seara, daca nu apuc sa trec pe la ei. In farmacii si magazine nu exista paznici care sa te urmareasca la fiecare pas si sa-ti analizeze fiecare miscare. Produsele aflate in promotie sunt asezate in standuri amplasate in fata magazinelor, deci in afara lor, si nimeni nu le fura. Pe strada, lumea imi zambeste si ma saluta. La volan, nu se claxoneaza fara rost, nu se depaseste periculos, deci rabdarea pare sa fie la loc de cinste.

pot obtine freizugihkeitbescheinigung pe viata
...adica unbefristet. Cel mai bine este de verificat la Landratsamt-ul kreis-ului de care apartineti. In functie de mai multe criterii, acest Freizügigkeitsbescheinigung se elibereaza fie pe o perioada determinata, fie permanent.

remediu daca te trage curentul
:))) Romanii si maniile lor! ;) Sa tii usile inchise? Zic si eu...

stiu germana ce facultate sa aleg
Pai si vrei Google sa-ti dea raspunsul??? :))) Nu mai bine faci ce-ti place?

strazile din erding germania
...pe care conduc aproape zilnic sunt in stare perfecta. A nins de cateva ori aici, dar n-au existat blocaje sau alte probleme. Cum ziceam si mai sus, cei mai multi conduc cu responsabilitate si respect pentru ceialti participanti la trafic.

zile libere 2012 bavaria
Pfff, sunt atat de multe! Oamenii astia chiar sunt credinciosi, nu muncesc in zi de sarbatoare sau duminica nici sa-i pici cu ceara. Nu de alta, dar e si interzis sa faci zgomot si, surpriza, chiar se respecta treaba asta! ;)

ruxandra stefanel viata lui
Ce curiozitati au unii, vere! :)))

unde gasesc branza de oaie in germania
Romanul tot roman! :)) Adevarul este ca salivez acum si inghit in sec la gandul unei bucati de telemea de oaie... N-am mai mancat de cand am fost in tara in septembrie. Banuiesc insa ca se poate gasi la magazinele romanesti din Muenchen si Landshut (zic si eu din ce stiu in jurul zonei mele).

cum sa emigrezi in germania
Cu avionul ;) Eu zic ca este simplu de plecat, dar un picut mai greu de ramas. Banuiesc ca oricine se informeaza temeinic inainte de a face un astfel de pas, atat de important. Eu zic ca in afara de cat mai multe informatii la zi, este important sa aveti rabdare, incredere si cat mai putine idei preconcepute ;) Nu este dracul chiar atat de negru si pana la urma fiecare cu norocul lui. Din cate am inteles, legile vor fi mai favorabile emigrantilor care-si doresc sa munceasca si sa-si faca un trai aici.

mancare bavareza
Leberkaese, weisswurst, obatzda si multe altele care imi plac de mor, desi nu-s deloc prietenoase cu silueta :( La scurt timp dupa mutare, ai mei ma intrebau cum imi place mancarea lor, nu are gust de plastic? Nici pe departe! Chiar daca de felul meu sunt cam mancacioasa, cred ca ar fi o mare prostie sa se afirme ca mancarea lor are gust de plastic! Sigur ca iarna legumele nu sunt prea gustoase, dar asta este valabil si in Ro. cu legumele disponibile in supermarket. Prajiturile lor insa nu ma dau pe spate, pentru ca-s cu fructe sau uscate (gen checuri), iar mie imi plac alea cu crema multa :) Ce am mai observat foarte diferit de Ro sunt sosurile in care isi ineaca multe feluri de mancare, asa ca aviz amatorilor ;)


corespondeaza cu nemti
Sunt curioasa daca persoana care a facut aceasta cautare este de sex feminin :)))))

cv diana antoaneta savin
Ia uite, Diana, ce cautau oamenii astia la mine pe blog!!! :)))

Serviciu usor iti doresc !!!
Ce urare draguta! Multumesc, la fel ;) V-am mai spus cat de mult imi place la mine la serviciu? Am zile cand mai pline, cand mai goale, insa ma duc cu placere in fiecare zi! La 8 - 8.15 ma infiintez si, de cele mai multe ori, o tulesc rapid la 16.30. Astfel, la 17 sunt acasa si am timp berechet pentru diferite hobby-uri sau activitati casnice. Mi se pare super faptul ca am un program flexibil si ca de cele mai multe ori am suficient timp liber ca sa ma bucur de viata. Nu toate zilele sunt la fel, insa cred ca am mai mult timp liber decat aveam in Ro. Tot legat de serviciu, ma duc cu placere si datorita colegelor si sefului meu, toti oameni de calitate. La 6 luni de activitate am avut evaluarea obisnuita si, oricat as parea lipsita de modestie (ceea ce si sunt uneori, marturisesc), nu a existat macar un minus, un defect, un punct slab care sa umbreasca laudele aduse activitatii si personalitatii mele. Cred ca atunci cand te simti bine intr-un colectiv, cand iti place ceea ce faci si cand rezultatele muncii tale sunt apreciate, dai tot ce ai mai bun din tine. Si astfel toata lumea este multumita ;)

viata de emigrant in germania
Poate ca nu sunt cel mai bun exemplu de emigrant, insa mi-am dorit ca acest blog sa inspire, sa incurajeze si sa ofere macar cateva informatii utile celor care sa decid sa aleaga acest drum. Nu scriu foarte des, nu mereu am lucruri interesante sau haioase de spus, insa este o activitate care imi face placere, pentru ca imi aduce aminte de ce sunt aici si mai ales de cat de fericita sunt sa fiu aici. Nicaieri nu este usor sa fii emigrant, poate pe multi ii frustreaza aceasta conditie, insa eu nu ma consider o emigranta. Pana la urma granitele sunt deschise si fiecare este liber sa aleaga unde doreste sa se aseze. Depinde de noi cum ne intergam in peisaj, insa sunt ferm convinsa ca este foarte important sa respectam tara adoptiva si sa ne adaptam intr-o masura cat mai mare legilor si obiceiurilor sale. Asta nu inseamna sa uitam cine suntem si de unde am plecat, ci sa nu facem comparatii absurde, pentru ca asa ne complicam singuri, inutil.

blog kusse unt liebe
Unt-ul asta ma face sa pic de pe scaun de ras :))) Am mai zis si o repet: daca tot vreti sa-mi cititi blogul, aveti mai multe optiuni: dati Like paginii de Facebook (in coltul din stanga sus) sau abonati-va la newsletter (in dreapta, jos).

cum le zice in limba germana la afine
Heidelbeeren

munca este cel mai bun leac de la plictiseala
Deloc departe de adevar. Si mai e buna si ca leac la saracie :))

mancare pt diabetici si anume ciorbe
Nu veti gasi aici (pe blog) mancare pentru diabetici, insa scriitoarea este mare amatoare de ciorbe. Unde mai pui ca se si pricepe sa le prepare! ;)

emigrare cu copil
Un pic mai greu, dar nu imposibil. Interesati-va din timp despre tot ce presupune asta.

cursuri germana in münchen pentru imigranti
Sunt multe institute de limbi straine in Muenchen care ofera cursuri de integrare emigrantilor. Eu am ales Integra, pentru ca au fost singurii care mi-au raspuns in engleza la mailul scris in engleza si au fost deosebit de amabili si receptivi. In plus, s-au ocupat de obtinerea sponsorizarii cursurilor de catre cei de la BAMF, ceea ce inseamna ca scapati de multa bataie de cap. Multe institute ofera acest ajutor, asa ca eu le recomand pe acestea.

locuri de munca in germania zona freising
Nu cred ca o cautare pe Google in limba romana va ajuta sa gasiti locuri de munca in Freising. Mai degraba cautati site-uri cu joburi, cum sunt in Romania Best Jobs sau eJobs. Eu mi-am facut conturi pe Step Stone, Xing, Just Landed, Multilingual Vacancies, XPat Jobs si am aplicat peste tot pe unde am considerat ca profilul meu se potriveste cu descrierea postului respectiv. Si acum primesc oferte si propuneri de colaborare, ultima fiind chiar de ziua mea, pe 6 decembrie. Daca vorbiti germana, aveti un atu deja, dar daca nu este cazul, nu trebuie sa disperati. Sunt multe companii straine unde limba engleza este suficienta pentru inceput. In plus, multe companii ofera angajatilor lor cursuri de limba germana, pentru o integrare rapida.

vreau sa merg din munchen in starnberger see
Mai bine ajuta-te de Google Maps ;) Starnberger See este foarte aproape de Muenchen si este o zona tare frumoasa, mai ales vara, cand poti merge la plaja sau la iarba verde.

ce se intampla daca nu inchid un gewerbe
Habar nu am, cel mai bine este de studiat legea sau intrebat un avocat sau un functionar de la Finanzamt. Dupa putinele mele cunostinte, cred ca nu ar fi bine deloc ;)

poze avioane CUM ZBOARA
Oare cati ani are persoana respectiva? :) Nu de alta, dar si pe mine ma fascineaza avioanele, desi n-am ajuns sa caut poze pe net ;) Imi place la nebunie sa le urmaresc pe geam, mai ales noaptea, cand cerul este plin de luminitele lor.

viata in germania
Este super! :)) Acum serios, cred ca am scris suficient de des ca-s fericita aici, ca-mi place si ca nu ma mai vad in alta parte, indiferent ce s-ar intampla. Ma simt in siguranta, asta cred ca este cel mai important sentiment pentru mine, fara de care nu as putea spune ca ma simt bine intr-un loc.

erding germania imagini
Erding este un oras micut, curat si cochet, pe care l-am vizitat de mai multe ori si i-am dedicat o postare AICI.

Cam atat pentru azi. Mai am cateva liste cu keywords pe care le pastrez pentru postarile viitoare. Daca aveti intrebari, curiozitati sau sugestii, lasati-mi un comentariu, nu va sfiiti ;)



Comentarii

  1. Interesanta postarea, la fel ca celelalte. Ma bucur mult ca ai parte de o asemenea experienta, mai bine spus de o asemenea viata. Sper sa fie mereu atat de bine. Sotul meu este plecat la munca in Germania, iar dupa sarbatori urmeaza sa plecam si noi, adica eu si copilul. Sper sa fie totul bine.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sorina, multumesc pentru vizita, comentariu si urari. Va doresc acomodare usoara si cat mai rapida si pana plecati, bucurati-va de sarbatorile in Romania :)

      Te mai astept ;)

      Ștergere
    2. Multumesc, Sarbatori cat mai fericite si voua, si sper ca noul an sa fie cel putin la fel de bun cum a fost acesta, ptr ca ai avut parte de o multime de lucruri frumoase.

      Ștergere
    3. Multumesc mult pentru cuvintele frumoase si urarile tale de bine! ♥ Sa dea Domnul ca noul an sa fie daca nu mai bun, macar la fel de bun ca acesta, pentru ca a fost mai bine decat orice mi-am imaginat ;)

      Si eu va doresc sa aveti un an minunat, cu bucurii si impliniri pe masura asteptarilor si eforturilor voastre!

      Ștergere
  2. dar unde lucrezi? ca nu am "observat" cand am citit:)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pai n-am spus unde :) Lucrez la un mare producator american de cipuri :D

      Ștergere
  3. Amuzante key words-urile! :)) E mare, mare gradina..!:))

    Ma bucur sa citesc despre progresul pe care l-ai facut cu germana, bravo! ma incurajeaza si pe mine care am abandonat studiul acestei limbi de nenumarate ori cand intalneam cate un cuv. din acela de 1/2 de pagina lungime..., nu mai zic de propozitii... :)).
    Acum am luat-o iar de la zero (self-study)...cu regulile de pronuntie. :) Am zis sa nu trec mai departe pana nu le stapanesc bine... :)

    Interesante obiceiuri au germanii, e placut sa afli despre ele. Multumim pentru postare!... sa ne mai scrii, te rog, si pe viitor despre ele!

    ps: Pentru ca amintesti mai sus de job: ai putea te rog scrie o postare in care sa vorbesti despre atmosfera de la job, generalitati: cum e sa lucrezi intr-o firma germana, daca au anumite obiceiuri, daca ai avut momente hazlii :)... daca te-ai acomodat, cum sunt colegii... daca va reuniti si dupa serviciu etc. :) Sau, daca nu, poate imi spui aici pls? :P

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Diana, multumesc pentru vizita, comentariu si, mai ales, sugestii, pentru ca uneori imi lipseste inspiratia :)
      O sa scriu despre tot ce mi-ai propus, cu mare drag! :)

      Eu nu-s autodidacta, asa ca nu prea am studiat pe cont propriu, ci am incercat sa prind din zbor, de la iubit, de la colegi, de la radio, de pe net. Cred ca am prins mai multe decat sunt constienta si asta nu poate decat sa ma surprinda placut cand merg la cinema, de exemplu.

      Iti tin pumnii sa reusesti sa inveti cat mai mult si cat mai repede. Pentru ce iti trebuie? sa stii ca sunt mutle site-uri care pun la dispozitie, gratuit, cursuri inclusiv audio si cred ca ti-ar prinde bine sa si auzi ;) Daca ai nevoie, poti sa-ti dau cateva link-uri.

      Ștergere
  4. Oh, am scris mai sus "cuvinte de 1/2 de pagina :))", vroiam sa zic.. de 1/2 de rand :)), oricum... la ce fraze au, uneori nu mai stii unde incep si unde se termina... :)

    Cu germana, nu imi trebuie pentru ceva anume, as vrea doar sa am cunostinte de baza care sa-mi ajute daca situatia o cere, de exemplu sa pot purta o conversatie simpla sau sa fiu in stare sa inteleg intructiunile de folosire a unui produs sau continutul unuia. :)

    Am studiat in facultate 1 semestru de germana, dupa care s-a renuntat la acest curs pentru ca din 15 persoane ramasesem vreo 5 care ar fi vrut sa mearga la curs in continuare. Era optional.

    Avand in vedere ca am "facut cunostinta" cu germana atunci, acum nu mi se mai pare inabordabila... insa, greseala mea este lipsa de continuitate. Mai exact, in momentul in care dadeam de sectiuni mai grele, neavand cine sa imi explice de ce e asa si nu altfel, dupa putin efort de a intelege singura chestiunea, abandonam totul... Dupa ceva vreme reluam studiul, insa intre timp deja uitam si bruma de cunostinte anterior studiate... si tot asa. :)

    Cred ca germana e destul de complicata si daca nu traiesc intre vorbitori de limba germana, nu prea cred ca pot sa ajung vreodata sa vorbesc fluent, sa o pot folosi pentru job, de exemplu.
    Asadar, este doar o mica ambitie tot efortul de a invata cat de cat aceasta limba. :)

    Daca ai putea sa imi recomanzi cateva site-uri [sau carti], ar fi nemaipomenit , multumesc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ca bine zici: incep o fraza si pana ajung la final ca sa pun verbul am uitat ce-am vrut sa spun!!! :)) E grea, ce sa mai!?!

      Iti admir eforturile de a invata limba germana si sper sa reusesti, desi fara un exercitiu continuu, se uita, ca oricare alta limba de altfel...

      Eu n-am studiat deloc in scoala limba germana, ci doar engleza, franceza, italiana si putina spaniola. Insa inainte sa ma mut aici am facut cateva meditatii la domiciliu si am plecat cu niste baze. Totusi, cea mai importanta este interactiunea zilnica.

      Iti dai link-urile, cum nu? Insa cel mai bine ti le dau pe mail, asa ca te rog sa-mi scrii la adresa din profil sau, daca urmaresti pagina de Facebook imi poti lasa un mesaj acolo ;)

      Ștergere
  5. Scrieti cateva reguli de baza , cuvinte si fraze folosite des ? Daca se poate .. va rog frumos .

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Regula cea mai importanta este sa respecti si sa ai bun simt :) De asemenea, foarte important e sa nu faci glume cu nazisti si Hitler. In rest, multa deschidere si intelegere.
      Cuvinte si fraze folosite des? Mai bine luati un ghid de conversatie, un dictionar sau apelati la cursurile disponibile pe internet.

      Ștergere
  6. Super articolul! Si eu incerc sa emigrez in Germania, nu din aceleasi motive pentru care o fac majoritatea romanilor, de a face si de a aduce bani acasa, nu am nevoie de bani... am nevoie exact cum scri tu, de siguranta, respect si oameni care zambesc. Aici in Bucureasti, zambetul si calmul sunt o raritate.
    Din fericire pentru mine, am un B2 in germana si lucrez la o multinationala germana. Saptamana asta imi fac curaj si ii cer sefului detalii despre relocare, sper sa fie in regula.
    Seara buna!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Adrian, multumesc pentru vizita si comentariu. Imi pare rau ca raspund asa tarziu - dupa cum vezi, nu mai scriu, desi uneori ma apuca dorul ;)
      Multa bafta, poate revii cu un update - daca te-ai mutat si cum e ;)

      Ștergere

Trimiteți un comentariu

Ai ceva de comentat? Atunci fa-o! :)

Postări populare de pe acest blog

La munca in Germania (1)

3, 2, 1

[Guest post] Germania, mit și realitate (1)