La munca in Germania (1)

Dupa o pauza atat de lunga, nici nu stiu cum sa incep... Am vrut sa renunt la blog, pentru ca nu-i mai gaseam utilitatea, insa n-am facut-o. Chiar daca nu scriu des, observ ca blogul este vizitat constant. In afara de asta primesc destule mesaje cu intrebari de la cititorii fideli sau de la simpli vizitatori, iar ideea acestui articol mi-a venit exact datorita intrebarilor primite in ultimele doua saptamani. Majoritatea vor sa stie cum am gasit un job si cum este sa muncesti in Germania.

Pentru ca informatiile oferite celor care-mi scriu in privat pot fi utile si altora care nu-s atat de vrednici la scris, am decis sa dedic un articol acestui subiect atat de arzator pentru orice emigrant in Germania. In plus, pe 2 aprilie am implinit un an de cand lucrez, deci un motiv in plus pentru depanat impresii. Va rog insa sa nu uitati ca aceasta este experienta mea personala si acestea sunt impresiile mele subiective. Sunt sigura ca experientele difera de la land la land, de la om la om, asa ca nu luati drept litera de lege ce scriu aici, ci doar ca pe o informatie. 

In cautarea jobului

Am inceput sa aplic pentru joburi inca din Romania. Am cautat pe Google jobs in Germany si am gasit cateva site-uri cu informatii utile si anunturi de joburi. Neavand insa domiciliu stabil in Germania, nu m-a contactat nimeni. Dar asa am adunat informatii. In afara de Google, am consultat diferite forumuri unde am aflat de existenta altora site-uri de joburi. Cele de care m-am folosit eu sunt:
Site-urile pe care le-am folosit cu cel mai mare succes au fost Step Stone (unde de altfel am si gasit anuntul jobului actual) si Linked In, datorita caruia primesc aproape lunar oferte de joburi de la head hunteri in domeniul in care activez. CV-ul l-am redactat doar in engleza, la fel si scrisoarea de intentie. Am avut grija sa fie perfecte din toate punctele de vedere: gramatica, exprimare, claritate, ordine. Pentru ca toate joburile pentru care am aplicat cereau studii superioare, atunci cand trimiteam CV-ul pe email, atasam si diplomele (universitate si master) in original si traduse in germana. Am vrut sa profit la maximum de noua lege intrata in vigoare la 01.01.2012 care favoriza romanii si bulgarii cu studii superioare, mai ales ca nu aveam drept de munca. Dreptul de munca (Freizügigkeitsbescheinigung) se obtine numai in baza unei oferte clare de munca, din partea angajatorului, la Arbeitsamt. La vremea aceea, angajatorii germani nu erau la curent cu noua lege si se fereau de cei fara drept de munca. Norocul meu a fost ca odata invitata la interviu si intrebata daca am permis de munca, am explicat situatia, iar angajatorul nu s-a dat in laturi de la a-mi obtine acest drept de munca. Paradoxul este ca fara drept de munca, nu primesti drept de sedere! Am scris mai multe despre asta aici

Pana la primul interviu am aplicat zilnic pe site-urile mentionate mai sus inca din primele zile in Germania (in ianuarie). Am primit multe raspunsuri negative, dar am apreciat faptul ca macar s-au obosit sa-mi scrie. Dupa doua-trei luni de aplicat am primit invitatia la primul interviu, pe 9 martie, la o firma de recrutare. Conversatia telefonica am purtat-o in limba engleza si a fost un fel de mini-interviu, ca sa stie fiecare parte despre ce este vorba. Am avut parte de o atitudine foarte prietenoasa si deschisa, fapt care m-a facut sa ma prezint la interviu plina de optimism. Da, si acum imi amintesc perfect cum a decurs totul! :)
Inainte de toate a trebuit sa completez un formular cu intrebari, printre care si daca am permis de munca. Atunci, dar si in timpul interviului am vorbit despre noua lege care lor le era inca necunoscuta ;) Interviul a fost total diferit de interviurile de care am avut parte in Romania - si n-au fost putine. A fost mai mult o discutie de cunoastere, de intelegere a ceea  ce-mi place si imi doresc sa fac, dar si a personalitatii mele, pentru ca in functie de toate aceste aspecte ei sa-mi gaseasca cel mai potrivit loc de munca.

Trebuie sa stiti ca salariul se discuta la nivel de brut, pe an. Treaba asta m-a facut cam confuza si nesigura,  mai ales ca nu stiam prea bine care este nivelul salarial practicat in domeniu, in zona, in firma respectiva. Cu toate astea, neamtul m-a sfatuit sa cer o suma de bun simt: nici prea mica, dar nici atat de mare incat sa ma trimita la plimbare. Partea buna este ca mi-au dat cat am cerut, plus cateva bonusuri de sarbatori si de concediu, salariul urmand sa creasca anual, in functie de performante. La un an de la discutie, pot sa confirm ca s-au tinut de promisiune.

Totul a durat aproape doua ore, la finalul carora mi-au prezentat cateva oferte pe care ei le considerau potrivite pentru calitatile mele profesionale si umane. Daca si eu eram de acord, firma de recrutare urma sa-mi trimita CV-ul la companiile respective. Inainte sa plec, mi-au dat o sacosa plina cu tot felul de obiecte promotionale: agende, pixuri, bloc-notes-uri, post-it-uri, bomboane si un biblioraft. 

Am plecat de-acolo plutind parca si extrem de pozitiva. Nu cred ca exagerez spunand ca niciun alt interviu nu mi-a lasat o impresie atat de buna si la niciun alt interviu nu m-am simtit atat de deschisa, sincera si fara teama. Probabil ati trecut si voi prin interviuri care v-au lasat un gust amar, de la care ati plecat cu impresia ca v-ati pierdut timpul si deci stiti la ce ma refer...

Peste una sau doua saptamani am fost invitata la interviul cu firma la care lucrez acum, unde am avut parte de aceeasi atitudine deschisa si prietenoasa. Am vorbit in engleza, pentru ca oricum limba oficiala in companie este engleza, avand in vedere ca firma este de origine americana. Si de aceasta data accentul s-a pus in mare masura pe calitatile umane, dar si pe experienta profesionala. N-au strambat din nas la faptul ca nu mai lucrasem niciodata in SAP, fiind de parere ca totul se invata, dar si pentru ca imi ofereau training - care s-a dovedit a fi de la colegii mai experimentati, dar pe care eu il gasesc mai bun decat orice alt training facut pe neve ;)

La ambele interviuri m-am dus pregatita cu un dosar in care am inclus CV-uri in cazul in care nu-l aveau in fata, cu diplomele originale si traduse (dar n-au fost solicitate), cu mostre de proiecte de la joburile anterioare (daca aveti dau foarte bine!), dar si cu o lista de cateva intrebari - subliniaza interesul pentru job.  

Si de aici am plecat de-a dreptul entuziasmata si optimista, mai ales ca era o zi superba de primavara :) Mi-a placut mult felul in care a decurs toata discutia, care la un moment dat a deraiat de la partea profesionala si a trecut in partea personala - deh, eram trei femei stranse la o masa, trebuia sa vorbim si despre diete, haine, shopping :)))

La sfarsitul lunii martie, fix in ziua in care implineam 3 luni pe taram german, firma de recrutare m-a sunat sa ma anunte ca jobul este al meu!!! Nu pot descrie in cuvinte fericirea si uluirea in fata acestui noroc, de a primi primul job de la primul interviu. Nu stiu cum sunteti voi, dar eu am urat intotdeauna interviurile, mai ales intrebarile alea stupide de genul unde te vezi peste 5 ani, planuri de viitor, ce calitati ai, dar defecte, etc. Din fericire aici n-am avut parte de asa ceva, dar nu pot sti ce intrebari pun alti angajatori germani... 

Pe 2 aprilie urma sa incep munca si aveam o lista destul de lunguta de documente de adus pentru angajare:
  • pasaport / ID
  • Freizügigkeitsbescheinigung
  • income tax card - se obtine de la Finanzamt si indica clasa de indexare pe salariu
  • social security ID/number
  • asigurare de sanatate - am aplicat online la TK
  • cont bancar - pentru virarea salariului
  • Polizeiliches Führungszeugnis - cazier, obtinut de la Rathaus 
Pe toate le-am obtinut cam intr-o saptamana. N-a fost nevoie de prea multa alergatura si nici nu m-am lovit de birocratie. Este bine insa ca la toate institutiile sa mergeti insotiti de un vorbitor de limba germana daca nu stapaniti limba.

Ca sa nu ma lungesc, impart postarea in mai multe parti (maxim 3), asa ca ma opresc aici, urmand ca data viitoare sa scriu despre atmosfera, colegi, management si ma mai gandesc eu... Daca aveti intrebari sau vreti sa stiti ceva anume, lasati-mi un comentariu si voi trata subiectul in postarile urmatoare.

Pana atunci, ganduri bune si spor la vanatoarea de joburi! :)


Comentarii

  1. felicitari pt realizari!...foarte util a fost postarea de pe blog! Si eu sunt in germania de anul trecut...dar am mai trecut si pe aks cateva luni, nu am stat doar pe aici.Cu greu am reusit sa gasesc ceva de munca, am zis sa incep de jos...chiar dak nu e un job foarte bine platit, dar pt inceput e numai bun! succes in continuare.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc pentru mesaj, urari si aprecieri Ma bucur mult ca gasesti aceasta postare utila. Nu vreau sa dau sperante desarte, dar sunt multe bloguri si forumuri unde lumea se plange, ceea ce dauneaza moralului celor care vor sa plece din Ro. Nicaieri nu este numai lapte si miere, dar eu zic ca se poate sa fie si bine daca faci tot posibilul sa fie :)
      Iti tin pumnii sa reusesti sa gasesti jobul pe care ti-l doresti! Nu-ti pierde speranta :)

      Ștergere
    2. Mi sa parut f interesant cele scrise de dv, Eu sint infirmiera,lucrez la ingrjire batrini 24 ore si nu stiu cum sa fac ,ce pasi sa urmez sa pot gasi direct aici un loc munca in GERMANIA,mai ales ,ca nu am actele traduse in germana.Va rog sa ma sfatuiti ,ce pot face ,sa ma duc la agentia de munca sau direct la un azil de batrini sa intreb daca pot sa ma angajeze.Diploma ,cv,toate sint in romania,sa spun sotului sa mi le trimita si sa le traduc aici?Va multumesc anticipat!

      Ștergere
    3. Buna Rodica,
      in primul rand, te sfatuiesc sa-ti pregatesti un CV in germana si sa ai si restul actelor traduse in germana.
      Te poti duce la agentia fortelor de munca (Arbeitsamt) ca sa te ajte cu niste oferte pe masura pregatirii tale, dar intre timp aplica pe site-urile si la anunturile de profil din ziarele locale.
      S-ar putea sa fie o idee buna sa iti lasi CVul si in centrele de batrani, ca nu se stie de unde sare iepurele.

      In privinta traducerii actelor, eu te-as sfatui sa o faci aici, pentru ca au fost cazuri de traduceri gresite in Romania si atunci au trebuit refacute complet, deci alte costuri, alta bataie de cap.

      Mult succes!

      Ștergere
  2. Mega interesanta postarea! :)
    Multumim pentru info. :*
    Abia astept si partile celelalte.

    Nu-s in cautare de job in Germania in prezent, insa astfel de info. sunt extrem de binevenite,caci nu se stie niciodata cand este nevoie de ele, nu-i asa?

    Asadar, pasii ar fi cam asa (in mare) - carecteaza-ma te rog daca gresesc:
    -(ideal) sa ai o cunostinta - localnic sau vorbitor fluent de lb germana, apoi
    - gasit job si obtinut permisul de munca, in baza caruia se obtine permisul de sedere nelimitat,nu? [si aici te-as intreba: cand pleci in Germania, pleci ca turist, nu? si ai drept de sedere 6 luni, sa zic? iar daca vrei sa ramai mai mult timp, trebuie neaprat sa gasesti job, care sa iti ofere permisul de munca si implicit de sedere, nu?]

    Contul bancar il obtii daca ai o adresa fixa unde locui, nu? adica trebuie sa te ia cineva in spatiu, ca la noi?sau trebuie sa inchiriezi ceva intai,nu?
    si tot acum se obtine si social security id-ul?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Dana, multumesc pentru aprecieri, ma bucur ca ai gasit informatii interesante sau utile in postare :)

      Nu este neaparat nevoie sa ai o cunostinta in Germania, dar nu strica ;) Sunt multi care pleaca singuri, pe cont propriu, si se descurca foarte bine, bravo lor!
      Permisul de sedere se obtine doar daca vrei sa te stabilesti in Germania si sa muncesti. Ele sunt legate intre ele, dar se pot obtine si pe rand daca cunosti legea si stii sa vorbesti cu ei :))
      Totusi, pentru a obtine permisul de sedere, prietenul meu a trebuit sa declare ca ma sustine financiar si ca nu cer bani de la stat in urmatoarele 6 luni de sedere.
      Contul bancar l-am facut numai dupa ce am primit oferta de munca. Nu stiu care-s regulile, dar eu nu i-am gasit utilitatea decat in acel moment, pentru a-mi fi virat salariul.
      Nu trebuie neaparat sa te ia cineva in spatiu, trebuie sa declari o adresa la care locuiesti si chiar sa locuiesti acolo :)

      Despre social security nu mai tin minte, spre rusinea mea, de-aia nici n-am mentionat nimic in dreptul lui in articol :) Dar cand va fi vremea, n-o sa fie nimic complicat ;)

      Ștergere
  3. Felicitari e super in germania am fost si EU la training trimisa de firma ...visul vietii a fost sa ma mut ...dar din pacate sotului meu nu II place limba si EU vb si scriu perfect Germans,am primit si oferta dar nu m-am incumetat sa plec fara el...oricum super ca ai reusit ;O)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc pentru aprecieri, desi mare parte datorez norocului... Sau poate asa mi-a fost dat, sa ajung aici.
      Nici mie nu mi-a placut limba, iar Germania n-a fost niciodata pe lista tarilor in care as fi vrut sa emigrez, din cauza limbii si a climei. Dar destinul m-a surprins :) In mod placut chiar!

      Imi pare rau ca desi vorbesti germana, nu poti pleca... Dar asta e, daca sunteti multumiti cu ce va ofera Romania, asta e tot ce conteaza ;)

      Ștergere
  4. Am citit cu mare placere postarile si ma bucur ca in sfarsit cineva e multumit de viata din Germania, dupa multele plangeri citite; asta vine ca o incurajare pt mn; eu locuiesc aproape de Muenchen, aprox 60 km, kreis Weilheim-Schongau, de cateva luni; zona frumoasa, oamenii destul de primitori, mai sunt si nemti "reci" cum se spune dar fiecare padure are uscaciunile ei, nu? din pacate, zilele astea m-am lovit de cateva refuzuri in cautarea unui job, pe motiv ca nu stiu germana bine (sunt la nivel incepator, dar ma stradui sa prind cat pot de mult si de repede), cu toate ca stiu engleza destul de bine, scris si vorbit; asta e, merg mai departe; nu stiu insa exact cum e cu recunoasterea diplomelor din Ro; eu am studii superioare, dar din pacate nu am experienta in domeniu; oare am sansa sa-mi fie recunoscute? am incercat sa-mi gasesc de lucru intre timp doar cu diploma de bac, tradusa si legalizata aici in Germania, dar m-am lovit de faptul ca imi trebuie permis de munca, fiind romanca... complicatii peste tot, dar sper sa-i dau de capat curand...
    Iti doresc spor la articole si la munca... si o primavara frumoasa si calduroasa :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna Cristina,
      Multumesc pentru vizita si mesaj. Ma bucur tare mult sa stiu ca blogul te ajuta, oricat de putin.

      Bine ai venit in Germania si sper ca sederea sa fie cat mai placuta si adaptarea cat mai usoara si rapida :)

      Imi pare rau sa aud de refuzuri, si eu am primit destule si stiu cum e :( Dar stai linistita, exista un loc pentru fiecare, mai ales daca ai studii superioare.

      Despre recunoasterea diplomelor nu stiu mare lucru drept sa-ti spun, pentru ca odata angajata nu m-a mai preocupat acest aspect. Citisem la un moment dat pe un forum ca se recunosc la Bonn, sper sa nu spun prostii :) Cauta pe Google, sigur gasesti ceva.

      Cu permisul de munca am scris cum sta treaba: mai intai fa rost de permisul de sedere si semneaza declaratia ca nu ceri bani de la stat in urmatoarele 6 luni. Daca gasesti un angajator deschis la mine si care te vrea cu orice pret, se vor ocupa ei de obtinerea permisului de munca. Sa cunosti bine legea, sa stii drepturile si o sa vezi ca lucrurile se vor clarifica incet-incet.

      Multumesc pentru urari, asemenea iti doresc si eu si te mai astept cu comentarii, sugestii, orice :)

      Ștergere
  5. Foarte interesant articolul. Sincer de vreo 3-4 luni aplic exact pe siteurile mentionate insa fara noroc. Desi am 7 ani experienta in HR, mereu primesc refuzuri, mai ales a nu stiu limba germana (abia acum m-am apucat de niste cursuri) Daca e poate vb pe skype sau pe email ca sa-mi dai niste sfaturi, asta in cazul in care timpul iti permite.

    Mirela

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna Mirela, multumesc pentru vizita si comentariu :) Imi pare rau ca nu gasesti inca, dar nu-ti pierde rabdarea si nici speranta! Joburi se gasesc, vei vedea. Invata si limba si o sa fie bine.

      Poti sa-mi scrii si aici si pe mail si daca te pot ajuta, o fac cu drag :)

      Ștergere
    2. Buna ziua si sper sa nu deranjez cu interventia mea...
      Am putea si noi da o mana de ajutor celor care isi cauta un loc de munca cu studii superioare: http://www.muncaingermania.de
      Va putem da sfaturi si consultanta pentru completarea dosarului de angajare sau pentru pasii pe care trebuie sa-i urmati daca doriti sa ajungeti si sa munciti in Germania.

      Ștergere
    3. Cu placere si sper sa meritati :)

      Ștergere
  6. Buna, eu momentan locuiesc in Germania şi sunt aici de trei luni, încerc sa imi gasesc ceva de lucru dar parcă pare imposibil. Eu sunt specializată in economie şi administrarea afacerilor , stiu engleză, italiană şi spaniolă dar germană nu şi cam peste tot unde am fost imi cere sa stiu si germana. Petronela

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna Petronela,
      Multumesc pentru mesaj si iarta-mi raspunsul intarziat. Imi pare nespus de rau ca iti e dificil sa gasesti un job, insa te sfatuiesc sa nu renunti si sa cauti optimista in continuare. Trebuie sa apara ceva, mai ales ca ai aceste studii si cunosti atatea limbi straine. E adevarat ca depinde f m si de zona si nu stiu unde stai.
      Tin pumnii sa reusesti cat mai repede sa-ti gasesti jobul visat!!!!

      Ștergere
  7. Concluzia e ca TOT ce stiu nu ma ajuta deloc aici , am găsit posturi in care imi cere da stiu italiana dar imi cere sa stiu şi germană , ce ma sfatuiesti sa fac ca eu nici nu mai stiu ce sa încerc .Petronela

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Draga Petronela,
      cum spuneam si mai sus, te rog nu-ti pierde speranta! Stiu, e usor de zis cand ai un job, insa alta varianta nu ai. Asa ca lupta pana reusesti sa-ti implinesti visul!

      Ștergere
  8. Buna
    In primul rand vreau sa-ti multumesc pentru acest blog, prin informatiile relatate de tine pe acest blog ii ajuti pe foarte multi romani veniti in Germania. Eu am venit acum un an in Germania, m-am casatorit si am venit in aceasta tara. Primul lucru de care m-am lovit a fost Limba. In Romania am lucrat 15 ani pe calculator ca grafic designer, lucrand in foarte multe programe de grafica. Am incercat sa gasesc o solutie cat mai rapida de a invata Limba, m-am inscris la scoala, dar trebuia sa comunic cat mai mult sa ma pot acomoda si invata cat de mult posibil. Am gasit un Job intr-o fabrica, am spus ca trebui sa fac asta pentru a invata cat mai repede Limba. Nu a fost cum ma asteptam, normal, sunt avantaje si dezavantaje, dar aveam un tel, si vroiam sa-l ating. Am inceput sa comunic, sa inteleg si asta m-a ajutat mult. Mai am 2 luni si inchei anul in aceasta fabrica, dupa aceea imi caut pe domeniul meu. In experienta mea am invatat ca succesul se obtine prin pasi marunti,nu salturi mari, sper sa reusesc.
    Multumesc pentru tot ceea ce faci!
    Cu stima si respect
    Mary

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna Mary,
      multumesc mult pentru mesajul si aprecierile tale. Ma bucura nespus genul acesta de feedback, cu atat mai mult cu cat nu am mai scris de multa vreme aici. Sper sa revin curand insa, cu un articol util.

      Asa e, ca sa inveti limba este f important sa intri in contact cu vorbitorii nativi si sa exersezi cat de mult se poate, indiferent cat de greist ti se pare ca vorbesti. Mie mi se pare insa frustrant sa nu fiu in stare sa ma exprim liber si uneori o dau pe engleza :)
      Te felicit ca te descurci cu limba si ca faci tot posibilul sa te acomodezi aici. Tine-o tot asa! :)

      Sunt de acord cu tine in privinta succesului: pasi marunti, rabdare, aprofundare, noroc si speranta :)

      Ganduri bune,
      Rux

      Ștergere
  9. Buna ,foarte interesant Blog-ul .
    Stepstone are si varianta in engleza? Sau poti sa dai cautare cumva la job-uri in limba engleza? Si eu imi caut ceva de munca la birou si cum gemana mea este medie as prefera ceva pe engleza .

    Multumesc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna, multumesc pentru vizita si aprecieri :)
      Nu cred ca exista varianta in engleza a site-ului Stepstone.de. Daca nu este optiune pe site sa se afiseze in alta limba, atunci chiar nu exista alta varianta.
      Si eu am cautat joburi unde se cerea limba engleza. Cu germana ta medie, sunt convinsa ca te vei descurca ;)

      Succes!

      Ștergere
  10. Buna,
    Ma intereseaza si pe mine o mutare in DE. Mentionez ca stiu germana si ma intrebam cam care ar fi un salar ok considerat de nemti pentru cei cu studii superioare. M ar interesa salariul pe care te a sfatuit acel domn sa il treci pe formular. Iti las si adresa mea de e mail, in cazul in care nu doresti sa fie publica informatia: anca.bob@gmail.com. multumesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna, din pacate nu-ti pot da un raspuns concret, pentru ca totul depinde de firma si de postul oferit.
      Recomandarea amicului se referea strict la pozitia pentru care aplicasem.
      Aici se discuta despre un salariu anual brut, iar impozitul depinde de categoria de impozitare din care faci parte. Iar nu pot da informatii concrete, insa pot spune ca familiile sunt mai avantajate, pe cand impozitul cel mai ridicat se aplica persoanelor singure.
      Uite aici un calculator pentru impozit, poate te ajuta cumva:
      http://www.brutto-netto-rechner.info/gehalt/gross_net_calculator_germany.php.
      Si o sa-ti trimit pe email un raport pe 2013 cu salariile oferite, sigur acolo gasesti informatii utile.

      Ștergere
  11. buna...cine poate sa ma ajute cu un loc de munca in Germania...meas dori sami gasesc sa am grija de batrini...nu stiu sa vorbesc bine limba Germana...multumesc

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna seara,
      cautati pe forumuri, site-uri de joburi, agentii de plasare a fortei de munca in Germania sau in grupuri de romani pe Facebook. Si invatati macar cateva fraze in germana, pentru ca trebuie sa va descurcati cumva aici.
      Succes!

      Ștergere
  12. buna nimphetamin .unde as putea sa depun si eu un cv pt a lucra la sap...acum stau la nici 2 km de sap..am atestat in informatica..si facultatea terminata in informatica

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna,
      Incearca pe site-urile mentionate in articol. Bafta!!!

      Ștergere
  13. Eu nu am inteles concret cum ai gasit de munca.

    RăspundețiȘtergere
  14. Interesant articolul tau. Eu termin anul ce urmeaza facultatea de Inginerie Electronica si Telecomunicatii si vreau sa vin in Germania pentru a ma stabili acolo. Sper sa gasesc un job in domeniu, desi am unele retineri intrucat nu cunosc germana. Incep ceva meditatii din toamna, dar nu stiu cat o sa reusesc sa invat pana vara viitoare, avand in vedere ca pare o limba destul de complicata. Am devenit mai optimista acum cand am vazut ca ai reusit sa participi la un interviu in engleza. Prietenii mei imi tot spun ca nemtii nu sunt prea deschisi privind engleza, dar se pare ca nu e chiar asa. :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc pentru vizita si aprecieri. Nu stiu cum am ratat sa-ti raspund, imi cer scuze pentru intarziere.
      Iti tin pumnii sa reusesti sa te adaptezi usor si repede la viata in Germania si mai ales la invatarea limbii.
      In ceea ce priveste nemtii, nu as generaliza - ar fi incorect. Intr-adevar, majoritatea nu sunt expansivi si pasionali ca romanii sau alte popoare latine, dar asta nu inseamna ca nu sunt prietenosi, dornici sa ajute, dispusi sa incerce lucruri/ obiceiuri/ mancaruri noi.
      Mi-am facut cativa prieteni nemti pe care ii apreciez mult pentru deschiderea lor, de aceea sunt de parere ca nu este ok sa-i bagam pe toti in aceeasi oala ;)

      Ștergere
    2. Eu nu stiu ce va anima crezand ca veniti cu traista-n bat si reusiti in Germania?Ca aveti facultate?si?credeti ca facultati in Germania nu sunt?lor le trebuie oameni cu experienta in campul muncii, egal cu facultate sau nu.Stii sa pui o faianta?ai pregatire teoretica si practica doveditoare?esti asistent medical?ai pregatire t si p doveditoare?esti programator IT, la fel, poti dovedi anii de experienta?stii limba germana?nu?atunci asteapta-te sa fii discriminat.de ce?sunt milioane de auslaenderi aici care ca si tine au venit aici cu pluta.Crezi ca mai au nevoie de unul?Sunt de 10 ani aici, n-am intalnit roman cu aceeasi vechime si fara sa fii stiut lb germana, sa o vorbeasca asa bine ca mine.Deschid orice usa, si da. ma laud insa ca s-a ajung la asta am trecut prin multe.Fara lb germana buna nu reusesti, doar daca esti un f bun profesionist, sa scapi la inceput, iar lb germana nu-i spaniola,como le va, como estas,balcon, diente,la mano.Visati cu ochii deschisi

      Ștergere
  15. salut, caut sa ma stabilesc in germania, dar nu am nici o cunostinta care m-ar putea ajuta acolo, ptr asta as aprecia un consiliu, despre pasii ce sunt necesari ptr acest inceput (ex. chirie, un curs, lc demunca, etc.).mentionez faptul ca am lucrat in italia o perioada de zece ani.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna, mi-e greu sa-ti ofer toate aceste detalii intr-un comentariu pe blog. O sa ma gandesc la un articol dedicat, dar pana atunci gasesti cateva info utile daca iei blogul de la un capat la altul ;)

      Ștergere
  16. buna, caut un job de geolog pentru foraje apa sau petrol, care e siteul la care trebuie sa apelez, multumesc !

    RăspundețiȘtergere
  17. multumesc pentru ajutor

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna Nicolae, te rog verifica site-urile enumerate de mine mai sus.

      Ștergere
  18. buna.si eu sunt in germania de 1 an si cateva luni.am reusit sa fac si scolapentru a invata imba german.eu stau in walldorf foarte aproape de sap.mentionez ca ma terminat facultate si am atestate in informatica dar cred ca la sap se intra foarte greu.ce ar trebi sa fac ca sa obtin un job la sap?

    RăspundețiȘtergere
  19. Buna Roxana,
    Cred ca cel mai bine este sa te uiti pe site-ul lor, la sectiunea Cariere si sa aplici direct. De asemenea, poti sa urmaresti joburile postate pe site-urile de profil.
    Multa bafta!

    RăspundețiȘtergere
  20. Buna, te rog sa imi spui unde se poate traduce documentele aici in Germania si cam cat te-a costat pe tine?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna,
      toate documentele le-am tradus la un traducator autorizat, ale carui detalii de contact le-am primit pe un forum. Am platit in jur de 400 eur, pt ca am tradus absolut tot ce am avut.
      Mentionez ca pana acum nu am avut nevoie de niciun document tradus, asa ca inainte sa te apuci sa traduci, inetreseaza-te de ce anume ai nevoie ca sa nu platesti aiurea ;)

      Ștergere
  21. Documentele trebuie doar traduse aici, sau trebuie traduse, legalizate si apostilate in Romania?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu am tradus toate documentele aici. Nu am avut nevoie de nicio legalizare sau aprostilare. Cel mai bine este sa te interesezi la cei care ti-au cerut documente apostilate si legalizate. Pana acum nu am avut nevoie de asa ceva.

      Ștergere
  22. Răspunsuri
    1. imi spuneti va rog unde a.ti tradus si cat v.a costat?

      Ștergere
    2. O sa va dau datele de contact intr-un mesaj, ca sa nu fie publice. Va rog sa-mi trimiteti un mesaj privat in pagina de FB a blogului (in stanga sus).
      Pretul depinde de cate pagini aveti, asa ca cel mai bine este sa discutati aceste detalii impreuna cu traducatorul.

      Ștergere
  23. Buna ziua !am 50 de ani (sunt puternic,deocamdata:),pot conversa in lb.germana caut ceva de lucru ,ajutor ,muncitor,am profesat ,20 de ani sef santier ,dar stiu ca este greu daca nu stiii sa vorbesti germana tehnic ,ma multumesc cu putin ,dar pot fi de ajutor in cazuri deosebite cand sunt intreprinzatori in domeniul constructiilor pentru plasare forta de munca etc in cazul cand am un dolmecer nui problema fac fata la orice problema in domeniu.
    telefon 0721511468 lucian

    RăspundețiȘtergere
  24. Buna ziua !as dori sa ma stabilesc in Germania ,am 50 ani sunt foarte serios ,inginer constructor,dar nu stiu care sunt pasii adica cum pot gasi de lucru ,o locuinta cam cati bani trebuie sa am la mine etc,germana o vorbesc la nivel conversatie dar stricat nu gramatical ,daca puteti sa ma ajutati o sa aveti un prieten de nadejde oricand pe care va puteti baza la orice ceastel 0721511468

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna ziua domnule Dumitrache,
      Multumesc pentru vizita si comentariu. Nu va pot ajuta cu un job, dar am publicat comentariile dvs. in speranta ca poate cineva le vede si va contacteaza.
      In ceea ce priveste suma de bani necesara stabilirii aici variaza de la land la land. Va recomand in primul rand sa va gasiti o locuinta si sau un job. fara job, posibilitatea de a va gasi o locuinta este foarte mica, pt ca va trebuie dovezi cu ultimele 3 salarii.
      Daca va gasiti job inainte de a avea o locuinta, incercati cazarea intr-o pensiune/ boarding house.
      Mult succes!

      Ștergere
  25. Buna sper sa nu deranjez as dori daca se poate un sfat lucrez de 7 ani in germania la un restaurant si nu prea stiu sa vorbesc germana pt k aici vorbesc doar italiana si as dori sa imi schimb serviciul ce trebe sa fac dupa ce plec de aici si ce sfaturi imi dati acum as vrea sa fac o scoala de limba germana

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Va recomand sa gasiti o scoala care va ofera cursuri de integrare, pentru ca o mare parte din consturi este suportata de statul german. Dupa cum vedeti, este important sa stapaniti limba germana macar la nivel conversational daca doriti un job mai bun. Succes!

      Ștergere
  26. Buna!
    Sunt in Germania (St. Ingbert) de mai bine de o luna si inca nu mi-am gasit un loc de munca. Nu stapanesc prea bine limba, mai deloc. Pe zi ce trece imi e tot mai greu si am nevoie de un sfat. Am inceput sa ma indrept spre disperare. Sunt inscrisa si la un curs de limba pe care il fregventez doar 90 de min pe saptamana ca asa e pe aici.
    Un sfat sau sti ceva unde as putea lucra?
    AJUTOR

    RăspundețiȘtergere
  27. Buna Camy,
    multumesc pentru mesaj si vizita. O luna nu este o perioada lunga de timp, mai ales in conditiile in care nu cunosti limba. Nu stiu ce pregatire ai, dar te sfatuiesc sa nu renunti daca tot ai facut aceasta schimbare, sa te muti in Germania.
    In acest articol am dat toate detaliile care mi-au fost mie utile. Ai verificat site-urile mentionate?
    Cunosc multe persoane care si-au gasit un job abia dupa mult timp, la fel cum cunosc persoane care au avut noroc sa-si gaseasca mai repede. Depinde de multi factori, inclusiv de noroc, de unde cauti, de unde locuiesti etc.
    Eu te incurajezi sa continui. Unele sacrificii merita orice efort ;)

    te astept cu vesti bune! :)

    RăspundețiȘtergere
  28. Buna!
    Imi puteți spune si mie va rog de unde se scoate permisul acela de ședere? Am o luna in germania, am doar adresa momentan, începând din ianuarie o sa merg si la școală pentru a învata limba,după aceea să-mi caut un job.
    Si inca o întrebare, am liceul terminat in românia, si diplomă de bac,dacă as vrea sa continui niate cursuri profesionale aici,unde trebuie sa ma interesez? Sunt finanțate cumva de stat?
    Ms!

    RăspundețiȘtergere
  29. Buna!
    Imi puteți spune si mie va rog de unde se scoate permisul acela de ședere? Am o luna in germania, am doar adresa momentan, începând din ianuarie o sa merg si la școală pentru a învata limba,după aceea să-mi caut un job.
    Si inca o întrebare, am liceul terminat in românia, si diplomă de bac,dacă as vrea sa continui niate cursuri profesionale aici,unde trebuie sa ma interesez? Sunt finanțate cumva de stat?
    Ms!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna Koryna,
      Daca-mi amintesc bine, permisul de sedere se obtine de la Landratsamt. Acesta este diferit de Anmeldung, care se face la primaria (Rathaus) orasului in care locuiti. Anmeldungul trebuie facut imediat ce v-ati mutat.
      Despre cursuri, cred ca va puteti interesa la VHS (Volkshochschule), care ofera o serie de cursuri in diferite domenii, iar unele cred ca sunt finantate de stat (macar intr-un anumit procent).
      Cel mai bine este sa mergeti la Arbeitsamt, unde puteti primi multe sugestii despre studii si joburi.
      Mult succes!

      Ștergere
  30. Buna!
    Ma aflu in germania de o luna de zile.am doar adresă, in ianuarie o sa incep si scoala pentru a invata limba,momentan ma descurc cu lucruri de baza.vreau sa stiu ce este permisul de ședere si de unde se obține. Si inca o întrebare as avea,am terminat liceul in romania, am diploma de bac,as putea urma niste cursuri profesionale aici?sunt oare finanțate de stat?si ajutorul acela de la stat in ce cazuri este valabil?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna Koryna,
      ti-am raspuns la celalalt comentariu la cateva intrebari.
      In ceea ce priveste ajutorul de la stat, cel mai bine este sa contactati o scoala (un institut) ale carei cursuri v-ati decis sa le urmati. Unele dintre ele va ajuta cu actele si obtinerea finantarii de la stat.
      Mult succes!

      Ștergere
  31. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Buna Catalin,
      Imi pare rau ca ai eliminat comentariul. Eram in concediu cand l-am primit si n-am putut sa-ti raspund imediat. Nu ai ajuns tarziu :)
      Daca doresti sa revii, te astept aici :)
      Daca nu, mult succes in continuare!

      Ștergere
  32. Buna
    Locuiesc in Germania de 11 ani, in Aachen, un orasel frumos la granita cu Belgia si Olanda so sozial e neamt.E foarte greu cu gasirea unui job,da r Agentur Ju putem generaliza. Piata muncii cauta Pflegekräfte= ingrijitori de batrani, doctori si asistenti medicali. Cei du studii superioare IT, ingineri, Profil technic in general, constructii de masini.etc au sanse foarte bune. Pt restul e mai greu.Invatarea limbii germane e absolut necesara pt gasirea unui job, exceptie facand firmele mar i si realistic vorbind trebuie da fii bazat.Am lucrat 4 ani la o Firma din Eschweiler da traducator. 10€ pe ora. Foarte putin ...dupa nasterea fetitei am demisionat si nu mi_am gasit altceva.Germana mea e buna, vorbesc fluent am Großes Sprachdiplom.C2
    E foarte greu, sa u asa simt eu.Am incercat sa_mi echivalez definitivatul pt a lucra in ivatamant, dar nu am facu t fata. Ca profesor esti obligat sa predai doua materii. Engleza a fost ok,m-am incurcat cu geografia 11,12 cand am descoperit curriculum ce includea teme care le facusem superficial la facultate. In ultimii 15 ani s-au schimbat multe lange nivel planetar ein punct de vedere geografic.Desi germana mea este foarte buna(asa Imi spun prietenii mei nemti)nu este suficient de buna.
    Toate Joburile pe net cer anumite calificari,diplome,experienta intr-un domeniu.Am aplicat si eu foarte mult dar la interviu nu am aju S. Mult Succes celor ce-si cauta un Job.Nu va lasati descurajati. Domeniul in care profesati conteaza enorm.


    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu

Ai ceva de comentat? Atunci fa-o! :)

Postări populare de pe acest blog

3, 2, 1

[Guest post] Germania, mit și realitate (1)